Photobucket

Thursday, February 24, 2011

Calon Kerdau seorang Ulama?? Ustaz??

Kedua-dua calon telah diumumkan oleh parti masing-masing. PAS akan diwakili calonnya oleh Hasanudin Salim yang tidak kurang hebatnya. Merupakan Ketua Penerangan PAS Pahang. Manakala UMNO/BE end pula akan diwakili calonnya oleh Syed Ibrahim Syed Ahmad, merupakan naib ketua bahagian Umno Kuala Krau.

Desas desus dengar dari mulut-mulut orang UMNO/BE end yang piorrr ni, kata mereka calon BN tu ulamak. Calon PAS bukan ulamak. Jadi takkan korang nak sokong yang bukan ulamak kot...!!

Itulah melesetnya kefahaman orang-orang UMNO/BE end yang piorrr ni hasil didikan pimpinan mereka yang jauh dari agama.

Persoalannya benarkah "ulama" atau "ustaz" di dalam umno ini benar-benar boleh di kategorikan sebagai ulama yang benar menepati ciri-ciri ulama?

Di sepanjang sejarah memang ada ustaz-ustaz yang pulang dari belajar di negara arab yang memasuki umno. Tetapi apakah hasilnya kemasukan mereka di dalam umno itu? apakah perubahan umno?? benarkah umno itu memperjuangkan Islam.?

Peranan ulama/ustaz yang sbenar ialah antranya bersungguh-sungguh mengajak manusia ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran. Tetapi dari dahulu sehingga sekarang....macam-macam kemungkaran yang ada di dalam negara kita ini,...siapa yang ingin dipertangggungjawabkan??

Macam telah didedahkan di media, internet dsb....ada gambor menteri itu minum arak...pemimpin umno rogo amah la.... yang terbaru di pahang orang kuat muip kantoi khalwat....apakeJADAH semua ni...mana ustaz-ustaz umno...mana ulama umno yang 40 org tu....

Lagi....

Sudah ramai Ulama’ yang masuk Umno tetapi persoalannya adakah Ulama-ulama’ tersebut mampu membuat perubahan dalam parti.

Ulama' Umno yang baru masuk ini kebanyakan hanya duduk di 'kaki lima' Umno jauh sekali dari dilantik ke jawatan penting. Hanya 2 atau 3 kerat sahaja yang digunapakai oleh Umno dan selepas beberapa ketika mereka ditendang begitu sahaja.

Sudah ramai Ulama’ yang menyatakan sokongan terbuka kepada Umno selama ini tetapi adakah Ulama ini berjaya menasihatkan pimpinan Umno sehingga berubah. Contoh paling mudah ialah dalam soal menutup aurat, sudahkah Ulama’ Umno menasihat pimpinan Umno agar diri sendiri dan keluarga menutup aurat dengan betul.

Sudahkan Ulama” Umno menasihatkan kerajaan pusat supaya mengarahkan syarikat GLC atau GOC membayar zakat ?

Sudahkah Ulama’ Umno menasihatkan kerajaan supaya menggunapakai Hukum Islam secara menyeluruh.?

Sudahkah Ulama’ Umno menasihatkan kerajaan pusat supaya menukar sistem ekonomi dan kewangan negara dari berasaskan riba kepada bebas dari RIBA

Sudahkah Ulama’ Umno menasihatkan kerajaan pusat supaya menggunapakai Hukum Islam dengan menghapuskan undang-undang Lord Reid

Sudahkah Ulama’ Umno menasihatkan kerajaan pusat supaya menghapuskan lesen judi, arak, rumah urut, kelab malam dan pusat-pusat maksiat,

Sudahkah Ulama’ Umno menasihatkan kerajaan pusat supaya memerintah dengan adil dan tidak mendiskriminasikan kerajaan negeri-negeri PR.

Kalau di Pahang ini, lihat saja di bandar Kuantan.. banyak dilorong-lorong tertentu berkeliaran mak nyah2 yang menjual tubuh pada waktu malam...disko dan pub yang menjual arak berada di bandar kuantan tu...

tidak di nafikan memang kerajaan ada melakukan program agama...sebagai contoh sambutan maulidur rasul baru2 ini. tapi adakah hanya sahaja menyambut kelahiran RAsulullah, dalam masa yang sama meninggalkan segala ajaran dan sunnah baginda??

Cukupkah hanya sekadar berarak dengan berselawat kepada Rasulullah itu nak melayakkan kita cintaka rasulullah??/ kemudian umum tokoh maulidur rasullll....adush pening2...siapa yang mengajar hanya dengan itu melayakkan kita menjadi kekasih Rasulullah??

Tun Mahathir pernah berkata.."Ulama Umno ‘diam dan berisi’" apa maksud tu....


saya rasa di sudut hati kecil ulama/ustaz di dalam umno ini memang setuju dengan apa yang saya nyatakan di atas...tapi....tetapi apa??? korang jawab sendiri la....

TOLAK UMNO...............UNDI PAS!

No comments:

Post a Comment