Monday, January 18, 2010

Jengka bakal didatangi warga asing???

"Isu besar berlaku d jengka cina dah beli lebih 11 unit kedai d nadi kota, ngo .peniaga melayu .bloger melayu, akan adakan memo pd sultan hari khamis ni dktuai xxxx .apa tindakan kita??"

Sekitar 10 tahun dahulu ada seorang pemimpin no 1 di Malaysia datang ke Jengka ketika semua warga felda di Jengka di sibukkan dengan program kerajaan iaitu DESA WAWASAN. Dalam ucapan pemimpin tersebut, saya di beritahu bahawa dia berhajat untuk membawa peniaga2 cina untuk datang ke Jengka atau dgn kata lain membenarkan warga cina masuk ke jengka untuk memajukan perniagaan di jengka atau memajukan Bandar Jengka.

Manakala dalam masa yang sama, ramai warga Felda melenting dengan ucapan tersebut. ye lah, sape pun akan pertahankan bandar rasmi orang Melayu ini. kalau saya pun akan pertahankan. Biarkan sahaja orang Melayu yang hidupkan bandar ini. janganlah jadikan bandar yang sederhana ini menajdi bandar yang sosial.

Banyak perkara negatif yang akan berlaku. Pembukaan aurat, geajal sosial akan merebak dengan kedatangan warga asing di Jengka ini, dan pastinya perniagaan yang diusahakn oleh orang melayu akan mati. bukankah itu akan mematikan perusahaan orang melayu. Kalau kerajaan membenarkan warga asing masuk ke Jengka, maka siapakah yang sebenarnya ingin membunuh kemajuan orang Melayu???

Biarkanlah sahaja bandar jengka ini dimajukan oleh orang melayu dan Islam. Walau sederhana, warga jengka hidup aman dan damai dengan rukun tetangga yang baik. pergaulan bersama orang melayu Islam ramah dan bertatasusila yang aman.

Kami warga Jengka tidak akan membiarkan perkara ini!!!! Hidup Melayu di Jengka!!!

Sebenarnya saya terkejut dengan sms yang saya terima 2 hari lepas. saya tidak pasti kesahihannya, namun saya kira warga jengka blh mula memikirkannya.

"Isu besar berlaku d jengka cina dah beli lebih 11 unit kedai d nadi kota, ngo .peniaga melayu .bloger melayu akan adakan memo pd sultan hari khamis ni dktuai xxxx .apa tindakan kita??"

Terus saya teringat kisah yang saya coretkan di atas. Saya amat berharap agar semua warga di jengka menggembeling tenaga, bersatu hati mempertahankan bandar jengka ini!!! biarlah bandar ini tidak semaju bandar2 yang lain, asalkan kami orang Melayu dapat hidup tanpa gangguan dari orang asing. Berilah peluang orang melayu untuk memajukan perniagaan mereka. Melayu juga boleh buktikan!!! kenapa kita nak mengharapkan warga ;ain untuk memajukan banadr yang sememangnya hak melayu ini...

Fikirlah wahai Orang Melayu Islam sekalian!!!!!! Selamatkan bandar jengka!!!! Pertahankan kedaulatan orang melayu di Jengka!!!!

1 comment:

  1. Juak juak Umno tak kan tak kenal Pelakon Hero Melayu Bandar Jengka.Hero yang tak mahu cina masuk ke Jengka tu lah orng nya di belakang Cina MCA Maran yang nak buka Pusat snoker dulu. Bila PAS dan rakyat Jengka bantah,diapun sibuk juga bantah.Tapi tanyalah tokey Cina tersebut.'haiya ini....cilaka punya orang lah..,cukup pandai main politik.ada can boleh jd YB.yang nak bw masuk Cina tu Umno,yg nak jadi hero pun Umno.Yg kenyang pun Umno

    ReplyDelete