Friday, February 19, 2010

adakah ini hidangan yang baik??

sejak kebelakangan ini, di sepanjang jalan di bandar jengka terpapar beberapa iklan. saya agak terkejut dengan iklan2 tu.

semuanya yang kebanyakan mempelawa warga jengka untuk pergi menyaksikan pesta ria dan konsert. saya bukanklah org pandai agama. namun hiburan itu ada yang diharamkan oleh Islam. konsert pun ada yang di haramkan oleh Islam.

Kalaulah konsert seperti ini yang mahu dihidangkan kepada rakyat dan masyarakat felda, di manakah letaknya slogan kerajaan yang mahu melahirkan insan yang baik mellui programnya iaiti modal insan. cakap x serupa bikin !!!

saya teringat dalam surah at-taubah ada 2 ayat. pertama ayat yang ke 67 :

"Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan. sebagian dengan sebagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang munkar dan melarang berbuat yang ma'ruf dan mereka menggenggamkan tangannya. Mereka telah lupa kepada Allah, maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu adalah orang-orang yang fasik. "

satu lagi ayat 71 "Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Allah ceritakan dua golongan yang berbeza. orng yang munafik dan mereka itu fasiq yang sifatnya mengajak manusia lainnya berbuat yang mungkar dan mencegah yang maaruf. dah kalu kerjanya menampal iklan untuk mengajak orang pergi ke tempat maksiat, konsert yang bercampur baur lelaki dan perempuan, yang menyanyinya di atas pentans itu adalah seorang perempuan dengan terpekik terlolong, solat hentah ke mana,.... bukan mengajak ke arah yang mungkar!!!

satu golongan lagi iaitu orang yang beriman, mereka ini menyeru kepada kebaikan dan mencegah yang mungkar. dan mereka mendirikan solat, dsb, mereka akan peroleh rahmat dari Allah.

wahai orang jengka, fikirlah masa depan generasi muda yang pada masa akan datang merekalah yang akan memimpin anak2 kamu......hidangkan mereka yang baik2 utk melihat hasil yg baik pd masa depan...

5 comments:

  1. budaya tak elok semakin banyak menular masuk ke Jengka ni..betul ke koi dengo..di Tongkiat nuh dah ada sarang pelacuran??

    ReplyDelete
  2. Apa hukum kalau kita tanggal poster tu pulok?

    ReplyDelete
  3. wajib la kita cegah kemungkaran!!! wajib kita tanggal poster tu...

    ReplyDelete
  4. wajib sekadar berkata-kata saje...buat tidak sekali.......pandangan idea memang bernas tapi perlanksanaan macam hampehhh.....

    ReplyDelete
  5. ok juga drpd dok hentam org x tntu hala, skurang2nya sy mnyeru org ke arah kbaikan!

    ReplyDelete